Wrocław, 29 listopada. 2017 r. – W szpitalu im. A. Falkiewicza zainaugurowano ogólnopolski projekt pod hasłem „Nauka ratuje życie”. To właśnie w tej lokalizacji otworzono pierwszą edukacyjną salę podań leków, w której mali pacjenci będą mogli korzystać z materiałów edukacyjnych poświęconych fascynującym faktom z historii odkryć medycznych. Celem projektu jest partnerstwo publiczno-prywatne na rzecz innowacji w edukacji najmłodszych pacjentów. Centrum Nauki Kopernik – partner projektu – przygotował warsztaty naukowe, które zostaną przeprowadzone w ramach programu „Nauka Ratuje Życie”. Twórcami unikalnej koncepcji wizualnej oraz materiałów edukacyjnych projektu są Wojciech Mikołuszko i Joanna Rzezak – para autorów znanych z doskonałych publikacji dla dzieci.
Pierwszy w Polsce projekt dotyczący edukacyjnych sal podań leków w szpitalach „Nauka ratuje życie” składa się z trzech filarów: unikalnego programu edukacyjnego mającego na celu rozbudzić ciekawość nauki ze szczególnym naciskiem na wiedzę z obszaru medycyny; stworzenia pierwszych w Polsce innowacyjnych sal podań leków w szpitalach oraz współpracy z Centrum Nauki Kopernik, którego warsztaty zostaną udostępnione dzięki wykorzystaniu innowacyjnych technologii.
Mamy szczęście pracować w bardzo innowacyjnej dziedzinie. Medycyna i praca nad lekami to wyjątkowe obszary – pozwalają stworzyć rozwiązania, które ratują lub podnoszą jakość życia tysięcy ludzi. Zainicjowaliśmy projekt edukacyjny Nauka Ratuje Życie, aby stworzyć małym pacjentom inspirujące środowisko, w którego otoczeniu lepiej znosić będą trudy leczenia. Jednocześnie chcemy rozbudzić ich ciekawość i chęć poznawania fascynującego świata medycyny i nauki wierząc, że u źródeł motywacji przyszłych naukowców często stoją osobiste doświadczenia, które sprawiają, że poświęcają oni życie pracy naukowej i rozwiązaniu problemu – powiedział Wiktor Janicki, Dyrektor Generalny Roche Polska.
Nauka ratuje życie – program edukacyjny
Unikalny program edukacyjny „Nauka ratuje życie” powstał, by rozbudzić w dzieciach ciekawość nauki oraz zaprezentować sylwetki polskich i zagranicznych naukowców, a także w przystępny i interesujący sposób przedstawić wiedzę naukową z obszaru medycyny. Koncepcję, zakres tematyczny i treści stworzył najlepszy w Polsce i dobrze wszystkim znany duet złożony z Wojciecha Mikołuszko – popularyzatora nauki, dziennikarza, autora książek dla dzieci oraz ilustratorki, właścicielki charakterystycznej, uwielbianej przez dzieci kreski – Joanny Rzezak. W ramach programu „Nauka ratuje życie” zespół przygotuje cztery interaktywne zeszyty naukowe przekazujące najważniejsze treści dotyczące witamin, szczepień czy przeciał monoklonalnych oraz angażujące dzieci w zabawy i ćwiczenia, by utrwalić wiedzę.
Nauka ratuje życie – edukacyjne sale podań leków
Drugi element programu to cztery innowacyjne, edukacyjne sale podań leków w szpitalach, dzięki którym najmłodsi pacjenci będą odbywali leczenie w warunkach zapewniających wygodę i bezpieczeństwo w czasie trwającego godzinę lub dłużej podawania leku, ale również – dzięki aranżacji sal i wykorzystaniu doskonałych materiałów edukacyjnych – otrzymają inspirację do twórczego myślenia, rozwijania zainteresowań i pasji. Sale podań leków, których koncepcję wypracował duet Mikołuszko-Rzezak, to przestrzeń na oddziałach szpitalnych dedykowana dzieciom. Dzięki niej dzieci nie będą zmuszone do przyjmowania leków w pustej sali szpitalnej, czy na przypadkowym krzesełku. Każda z sal, oprócz niezbędnego sprzętu medycznego, zawiera autorską kolekcję materiałów edukacyjnych wybraną specjalnie przez Wojciecha Mikołuszko – książki, gry planszowe i filmy popularyzujące sylwetki kluczowych polskich i zagranicznych naukowców oraz wiedzę z obszaru medycyny. Ściany sal prezentują wyjątkowe, wielkoformatowe, inspirujące do nauki i pełne ciekawych wiadomości ilustracje. Do dyspozycji małych pacjentów będą też interaktywne zeszyty edukacyjne stworzone specjalne na potrzeby programu oraz materiały wypracowane wspólnie z Centrum Nauki Kopernik.
Cieszymy się bardzo, iż nasi mali pacjenci będą mogli korzystać z leczenia w innowacyjnej sali podań leków biologicznych w komfortowych i tak inspirujących do nauki warunkach. To pierwsze takie miejsce w Polsce, znacząco różniące się od tego, co mogliśmy zaoferować dotychczas. Jesteśmy dumni, że od dziś to właśnie nasz szpital będzie mógł zaoferować swoim pacjentom wnętrze, w którym godziny spędzane na przyjmowaniu leków miną na wykorzystaniu potencjału twórczego oraz poznawaniu ciekawych faktów naukowych – mówi dr n. med. Joanna Puławska – ordynator oddziału pediatryczno-reumatologicznego szpitala im. A. Falkiewicza we Wrocławiu.
Cieszę się, że w naszym regionie zostało zainaugurowane kolejne innowacyjne przedsięwzięcie, które będzie miało dalsze pozytywne konsekwencje w skali całego kraju. Dzięki nowej sali, najmłodsi pacjenci będą mogli nie tylko bezpiecznie się leczyć, ale także poszerzać horyzonty – mówi Jarosław Maroszek, Dyrektor Departamentu Zdrowia i Promocji Województwa z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.
Nauka ratuje życie – współpraca z Centrum Nauki Kopernik
Kolejny filar programu „Nauka ratuje życie” to działania prowadzone wspólnie z Centrum Nauki Kopernik. Już wkrótce w ofercie instytucji dostępne będą interaktywne warsztaty naukowe propagujące wiedzę nt. witamin. Jednocześnie prowadzone są prace
z udziałem Laboratorium biologicznego Centrum Nauki Kopernik nad wykorzystaniem innowacyjnych technologii przenoszących materiały edukacyjne Centrum do rozszerzonej rzeczywistości. Dzięki interaktywnemu filmowi i aplikacji mali pacjenci i dzieci z całej Polski będą mogły korzystać z tych wyjątkowych treści edukacyjnych za pomocą tabletu, niezależnie od miejsca zamieszkania. Podczas inauguracji programu „Nauka ratuje życie” we Wrocławiu, zobaczyć można było na żywo pokazy naukowe prowadzone przez animatorów z Centrum Nauki Kopernik.
Współpracując z firmą Roche mamy okazję przenieść treści edukacyjne tworzone w laboratorium biologicznym do wirtualnej rzeczywistości i aplikacji edukacyjnych. Na początek wybraliśmy scenariusz zajęć związany z luminescencją – czyli zimnym świeceniem, które stało się motorem napędowym nauk biologicznych w XXI wieku. Kolejnym zagadnieniem, nad którym pracujemy wspólnie, jest scenariusz dotyczący witamin. W naszym laboratorium pracujemy z uczestnikami zajęć metodą badawczą, mocno angażując ich w wykonywane doświadczenia – dzięki przeniesieniu części naszych pomysłów do wirtualnej rzeczywistości będziemy mieli okazję trafić do znacznie szerszego grona odbiorców, przenieść nasze laboratorium do wirtualnego świata, ale przede wszystkim pokazać ludziom, że nauka naprawdę ratuje życie – mówi Stanisław Łoboziak, szef laboratorium biologicznego z Centrum Nauki Kopernik.
Nauka ratuje życie – długofalowa inicjatywa
Do końca 2017 roku mają powstać cztery sale na terenie polskich szpitali, przeznaczone dla pacjentów pediatrycznych oddziałów chorób reumatologicznych. W przyszłym roku zróżnicowane działania edukacyjne obejmą kolejne oddziały szpitalne tak, by korzyści odniosła jak największa grupa pacjentów.