Blisko 50% Polaków przyznaje, że chociaż raz w życiu było na diecie, jednak prawie 70% z nich ma negatywne doświadczenia związane z odchudzaniem. Badania wskazują, że jednymi z najczęstszych powodów, stojących za niepowodzeniem procesu utraty wagi są aspekty psychospołeczne, a także presja ze strony rodziny i najbliższych. W odpowiedzi na ten rosnący problem społeczny, powstała ogólnopolska kampania Bliscy u Wagi, która ma za zadanie edukować Polaków jak udzielać wsparcia osobom z nadwagą i otyłością.
Według Światowego Indeksu Bezpieczeństwa Żywnościowego, Polacy zajmują w Europie 5. miejsce pod względem otyłości, a wzrastająca z roku na rok liczba zarejestrowanych przypadków, wzbudza coraz większy niepokój. Kampania Bliscy u Wagi ma na celu zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat psychologicznego aspektu odchudzania, a także informowanie o możliwościach udzielenia wsparcia bliskim z problemem uczucia samotności podczas tego procesu. „Większość diet i metod odchudzających w dużej mierze skupia się na edukacji w zakresie prawidłowego odżywiania się oraz aktywności fizycznej. Jednak marginalizowana jest kwestia psychologicznego podejścia do odchudzania. Chodzi tutaj między innymi o udzielenie wsparcia, motywowanie oraz zwykłe, ludzkie zrozumienie problemów osób z nadmiernymi kilogramami, które zdecydowały się odchudzać. Skala problemu jest jednak na tyle duża, że konieczne jest informowanie Polaków o jego istnieniu” – wyjaśnia Katarzyna Kucewicz, psycholog i psychoterapeuta, ekspert kampanii Bliscy u Wagi.
Działania kampanijne będą skierowane do wszystkich osób chcących pozbyć się nadmiaru kilogramów, ale także do ich najbliższych oraz rodzin. W ramach akcji podejmowane będą liczne działania z wykorzystaniem niestandardowych narzędzi, np. aplikacji, dzięki której sprawdzisz swój typ żywieniowca, Ogólnopolskiej Linii Wsparcia, czy Złotego Dekalogu, w którym eksperci wyjaśnią jak wspierać osobę odchudzającą się. Dodatkowo, zostaną zorganizowane regionalne akcje na terenie całej Polski, podczas których przy pomocy aplikacji żywieniowej, chętni będą badani pod kątem obecnych nawyków jedzeniowych. Wszystkie najnowsze informacje o działaniach będą pojawiać się na stronie internetowej www.bliscyuwagi.pl oraz na facebookowym fanpage’u Bliscy u Wagi. W ramach Światowego Dnia Walki z Otyłością w październiku, w warszawskich szpitalach odbędą się akcje promujące ten dzień.
„Kampania Bliscy u Wagi powstała w wyniku niskiej świadomości społeczeństwa wobec problemu samotności w odchudzaniu. Jako osoba, która przez większość życia cierpiała z powodu otyłości, mogę z własnego doświadczenia powiedzieć, że najbliżsi pomimo, że chcą pomóc, często nie wiedzą jak to zrobić. Wydaje im się, że poprzez skrupulatne kontrolowanie osoby odchudzającej się, pomagają jej. Niestety skutek jest odwrotny do zamierzonego” – komentuje Monika Honory, Przewodnicząca Rady Ekspertów kampanii społecznej Bliscy u Wagi. „Dlatego naszym celem jest upowszechniać informację i wiedzę o tym problemie” – dodaje Monka Honory.
Bliscy u Wagi to ogólnopolska kampania społeczna, której celem jest poszerzenie wiedzy na temat psychologicznych aspektów związanych z odchudzaniem. Ekspertami kampanii są: Monika Honory, ekspert ds. odchudzania i twórczyni Programu Przemian, dr Katarzyna Jańska – lekarz internista oraz Katarzyna Kucewicz – psycholog i terapeuta. Współorganizatorem kampanii jest Fundacja „Nadzieja dla Zdrowia”.