Medyk

Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 5/54 

tel./fax: 22 666 43 32, 22 664 04 51

Napisz do nas

Nasze strony

reklama

Nowości

Aktualności

Aktywne życie z POChP jest możliwe

Przewlekła obturacyjna choroba płuc sprawia, że chorym trudno jest oddychać. W szczególności wydychanie powietrza wymaga dużo energii i wysiłku, dlatego też niełatwe staje się podejmowanie aktywności fizycznej. Jednak ćwiczenia i ruch pomagają w zachowaniu kondycji i poprawie stanu zdrowia, a ich wykonywanie jest możliwe, nawet przez osoby chorujące na POChP. Eksperci kampanii Płuca Polski podkreślają, że ćwiczenia mięśni oddechowych są najskuteczniejszym sposobem na poprawienie jakości życia chorego. Jak osoby chorujące na POChP powinny dbać o kondycję i w jaki sposób ćwiczyć?
 
Chorujący na przewlekłą obturacyjną chorobę płuc nie muszą rezygnować z aktywności fizycznej. Mogą wykonywać ćwiczenia i dbać o swoją kondycję podczas prostych i niewymagających dużej energii treningów. Należy pamiętać, by planowaną aktywność skonsultować z lekarzem, który pomoże w dobraniu rodzaju ruchu do stanu zdrowia pacjenta. Chorzy na POChP powinni wykonywać ćwiczenia krócej i mniej intensywnie, aby nie forsować swojego organizmu. Zajęcia muszą być indywidualnie dostosowane do sprawności fizycznej chorego oraz stopnia zaawansowania choroby, a czas trwania treningu, liczba powtórzeń oraz intensywność ćwiczeń powinny być stopniowo zwiększane, w miarę poprawy wydolności fizycznej.
 
Świetną propozycją aktywności może okazać się popularny sport – nordic walking czyli połączenie techniki marszu z jazdą na nartach. W Polsce działają towarzystwa, które organizują spacery zarówno w większych jak i mniejszych miejscowościach. Warto pomyśleć o udziale w takim wydarzeniu. Możemy także sami zakupić kijki i wybierać się na spacery do pobliskich parków czy też lasów. Chorzy mogą trenować także za pomocą roweru stacjonarnego. Lekarze podkreślają, że regularnie wykonywane treningi z dołożonymi dodatkowymi ćwiczeniami (np. podczas rozgrzewki) są w stanie zwiększyć objętość naszych płuc o nawet 30%.
 
„Aż 62% chorych na POChP musi robić sobie przerwy, wchodząc pod górę schodami, 56% z powodu choroby musiało porzucić swoje hobby, a 41% musi zajmować miejsce siedzące korzystając z transportu publicznego, ponieważ nie ma siły, by stać podczas podróży. Dzięki ćwiczeniom fizycznym wydolność ich płuc może się poprawić, dzięki czemu wzrośnie poziom życia chorych” mówi prof. Adam Antczak, ekspert kampanii Płuca Polski.
 
Przewlekła obturacyjna choroba płuc jest jedną z najczęstszych przyczyn śmierci na świecie, a zapadają na nią głównie osoby w średnim i starszym wieku. Zazwyczaj pierwszym objawem jest uporczywy kaszel z odkrztuszaniem plwociny. Jest to choroba, której nie można do końca wyleczyć, jednak odpowiednio wcześnie włączona terapia pozwala spowolnić jej rozwój. Wdrożenie aktywności fizycznej pomaga w zwiększaniu wydolności płuc, co pozytywnie wpływa na poziom życia pacjentów.

Kiedy „żółć Cię zalewa”

Starożytna medycyna chińska mówi, że każdy narząd człowieka powiązany jest z pewnym rodzajem emocji, które mają na niego największy wpływ. 
 
W przypadku wątroby te emocje to złość, frustracja i gniew. Już 28 lipca obchodzimy Światowy Dzień Wirusowego Zapalenia Wątroby. Tego dnia zwróćmy na nią szczególną uwagę.
 
Pomimo tego, że wątroba pełni ponad 500 funkcji w naszym organizmie i jest niezbędna dla organizmu tak, jak serce, wiedza Polaków na jej temat jest przeciętna. Jak wynika z raportu GFK – „Polacy i ich wątroby,” 50% osób nie potrafi wymienić więcej niż jej jednej funkcji. Zadania takie jak wytwarzanie białek, funkcje odpornościowe, wytwarzanie i magazynowanie glukozy, czy też gromadzenie niektórych witamin i żelaza, potrafi wskazać tylko kilkanaście procent badanych. 
 
Co dzieje się z wątrobą, kiedy się denerwujemy? Nie odczuwamy fizycznego bólu, co jest związane z brakiem unerwienia czuciowego tego narządu, jednak tłumienie emocji może mieć negatywny wpływ na nasz cały organizm.
 
„Według starożytnej medycyny chińskiej, każdy z naszych narządów powiązany jest z określonym rodzajem emocji, które mają na niego szczególny wpływ. Wątroba wiąże się ze złością, frustracją  i gniewem. O wpływie emocji na wątrobę przypominają też mądrości ludowe czy powiedzenia. Wiele osób zna przysłowia ludowe „żółć mnie zalewa” czy „żółć się komuś burzy”. Potocznie tak mówimy, jeśli ktoś jest zdenerwowany, wściekły, lub rozdrażniony, tak zły, że nie może wyrazić tego słowami.” – mówi Elżbieta Lange, psychodietetyk, ekspert kampanii „Szczęśliwa Wątroba, szczęśliwy Ty”.
 
28 lipca obchodzimy Światowy Dzień WZW. To idealna okazja, żeby zwrócić szczególną uwagę na naszą wątrobę i ocenić czynniki ryzyka dla jej zdrowia. Doskonałym narzędziem jest Ogólnopolski Test Wątroby, który dostępny jest pod adresem szczesliwawatroba.pl. Pomoże nam on ocenić co może zagrażać naszej wątrobie  i czy warto skonsultować się z lekarzem.
 
Co jeszcze można zrobić? Przede wszystkim należy dać upust swoim emocjom. Nie należy bać się własnej złości. Jej tłumienie nie sprawi, że zniknie. W pozbyciu się stłumionych emocji pomoże oddech, który jest ściśle powiązany z psychiką. Istnieje wiele technik i ćwiczeń oddechowych pomagających w relaksacji. Ważna jest też aktywność fizyczna. Pomaga pozbyć się napięcia. Róbmy zatem wszystko, aby jak najdłużej utrzymywać wątrobę w jak najlepszej kondycji.

Zjadamy cukier o tym nie wiedząc

Wypowiedź: Justyna Mizera, dietetyk sportowy, autorka bloga www.zMizerami.pl.
 
Ile zjadamy cukru? W rok zapewne worki. Cukier spożywamy nie tylko słodząc herbatę czy kawę. Znajdziemy go ukrytego w wielu produktach. Przykład? Dosładzane są soki, jogurty, serki, sosy... W niewidocznej formie znajduje się w większości przetworzonych produktów. Jak go znaleźć?
 
- Tu kłania się czytanie etykiet i sprawdzanie ile jest węglowodanów, a w tym cukru. Te kwestie trzeba też rozdzielić, bo mogą być węglowodany pochodzące z pełnych ziaren, które są dla nas dobre - mówi Justyna Mizera, dietetyk sportowy, autorka bloga www.zMizerami.pl i dodaje. - W płatkach śniadaniowych poza tymi dobrymi węglowodanami znajdziemy też dodane cukry proste.
 
Oczywiście możemy jeść cukier prosty ale z umiarem. Chcąc mieć nad nim kontrole należałoby zliczyć ile jest cukru w danych produktach i ile my dosładzamy np. herbatę czy kawę. Dziennie powinniśmy zjadać ok. 5 łyżeczek.
 
- Jeżeli ktoś pije trzy kawy dziennie to już ma trzy łyżeczki, czyli zostają mu tylko dwie. Trzeba pamiętać, że w przypadku kobiet to spożycie cukru powinno być jeszcze niższe ponieważ kobiety mają tendencję do rozrzedzania kośćca, osteoporozy - dodaje Justyna Mizera.
 

Pożegnanie

Z ogromnym żalem przyjęliśmy informację o śmierci naszego wieloletniego współpracownika, autora książek i przyjaciela, dr n. med. Andrzeja Marszałka, Dyrektora Medycznego Laboratoriów Medycznych Synevo. 
Łącząc się w żałobie i smutku, składamy rodzinie wyrazy głębokiego współczucia.
 
Zarząd i pracownicy wydawnictwa Medyk
 

Międzynarodowy Dzień Samoleczenia – warto angażować się we własne zdrowie!

24 lipca, jak co roku, obchodzimy Międzynarodowy Dzień Samoleczenia. Warto w tym dniu przypomnieć, że samoleczenie dotyczy każdego z nas oraz przy świadomym i odpowiedzialnym podejściu stanowi niezastąpione wsparcie dla systemu ochrony zdrowia. Odpowiedzialne samoleczenie to „świadome zaangażowanie pacjenta w dbanie o własne zdrowie, które polega na indywidualnym podejmowaniu działań w zakresie utrzymania zdrowia oraz doraźnego leczenia objawów rozpoznanych samodzielnie do momentu konsultacji z lekarzem, w oparciu o wiedzę pochodzącą z aktualnych i z rzetelnych źródeł. W ujęciu szerszym oznacza także stosowanie się pacjenta do zaleceń personelu medycznego” – zdefiniowali eksperci w raporcie Fundacji Obywatele Zdrowo Zaangażowani „Nowo-czesne i odpowiedzialne samoleczenie w systemie ochrony zdrowia” z 2016 r. pod redakcją prof. dr hab. n. med. Krzysztofa Krajewskiego-Siudy. Zdaniem dr Anny Staniszewskiej, prezes Fundacji Obywatele Zdrowo Zaangażowani, adiunkt w Katedrze i Zakładzie Farmakologii Doświadczalnej i Klinicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego: „Korzyści z właściwego samoleczenia mają wymiar społeczny, jak również indywidualny. Wyedukowany, świadomy i zaangażowany w dbanie o własne zdrowie pacjent zmniejsza koszty opieki zdrowotnej ponoszone przez całe społeczeństwo”. Opinia ta znajduje potwierdzenie w raporcie firmy Sequence HC Partners Sp. z o.o. z 2014 roku, w którym oszacowano bezpośrednie i pośrednie oszczędności budżetu państwa polskiego związane z samoleczeniem i wynikającą z niego mniejszą liczbą konsultacji lekarskich oraz zwolnień na kwotę 4,4 mld zł rocznie. Kluczowe w skutecznym samoleczeniu jest posiadanie wiedzy na temat prawidłowego zażywania i przechowywania leków. W tym celu potrzebna jest edukacja polskich obywateli. Odpowiedzią na to są działa-nia Fundacji Obywatele Zdrowo Zaangażowani, np. kampania Zdrowo Zaangażowani czy akcja „Przewietrz apteczkę!”, w ramach której powstało Abecadło lekowe, stanowiące kompendium wiedzy nt. odpowiedzialnego samoleczenia. Oto kilka wskazówek w nim zawartych: 
1. Zawsze noś przy sobie informacje o lekach stosowanych przewlekle oraz doraźnie np. w portfelu. 
2. Leki popijaj zawsze wodą! 
3. Nigdy nie kupuj leków z niewiadomego źródła, ponieważ mogą one być sfałszowane i zamiast Ci pomóc, poważnie zaszkodzą. 
4. Pamiętaj, że lek, który pomógł komuś na objawy podobne do Twoich, nie zawsze pomoże Tobie. Te same objawy mogą mieć różną przyczynę. 
5. Gdy masz wątpliwości dotyczące stosowania leków, pamiętaj, że warto porozmawiać z farmaceutą, który jest wyedukowanym pracownikiem medycznym i zawsze służy swoją fachową wiedzą.