Medyk

Skwer Kard. S. Wyszyńskiego 5/54 

tel./fax: 22 666 43 32, 22 664 04 51

Napisz do nas

Nasze strony

reklama

Nowości

Aktualności

Jak kąpać się w wannie, a jak pod prysznicem mając bardzo suchą skórę?

Przy bardzo suchej skórze odczuwa się duży dyskomfort, związany z jej napięciem, dużą wrażliwością oraz świądem. Właściwa kąpiel i pielęgnacja może w dużym stopniu zniwelować te objawy, natomiast nieodpowiednia – znacznie pogorszyć stan skóry. Jak myć bardzo suchą skórę?

Zwiększona suchość skóry może być spowodowana odwodnieniem organizmu, chorobami, zmianami hormonalnymi lub procesami starzenia. Problem ten dotyka bardzo wielu osób. Nieodpowiednie kąpiele mogą jeszcze bardziej pogarszać stan takiej skóry. Twardość wody, jej temperatura, preparaty do mycia, długość czy rodzaj kąpieli, mają duży wpływ na kondycję skóry. Monika Pawelska Nowak z Przedsiębiorstwa Farmaceutycznego „Ziołolek”, udziela kilku porad dla osób z bardzo suchą i wrażliwą skórą, na temat jej oczyszczania.

Pod prysznicem
Kąpiel pod prysznicem podczas codziennej higieny wydaje się być zdecydowanie korzystniejsza. Wystarczy kilka minut, aby dokładnie umyć całe ciało. Sam prysznic pobudza też skórę jak masaż. Mając problem z suchością skóry, taki krótki kontakt z wodą i środkami myjącymi jest bardzo wskazany. Woda nie powinna też być zbyt ciepła, gdyż wtedy skóra mocniej się wysusza. Jako środek myjący najlepiej stosować emolient, np. na bazie oleju lnianego. Natłuści i nawilży skórę, zmiękczy ją i pozostawi powłokę ochronną, która uchroni przed wysuszaniem. Należy też pamiętać o dokładnym myciu słuchawki prysznicowej, gdyż mogą się w niej znajdować wirusy i bakterie.

W wannie
Kilkuminutowe mycie w wannie z wodą w temp. ok 37 stopni nie powinno zaszkodzić skórze. Warto jednak dodać do wody preparaty zarówno myjące jak i nawilżające, zawierające w swoim składzie emolient. Nie powinno się z kolei stosować silnie pieniących płynów drogeryjnych, gdyż bardzo często zawierają w swoim składzie substancje niszczące ochronną warstwę hydrolipidową skóry. Dłuższa kąpiel w gorącej wodzie wysuszy skórę, uwrażliwi, a dodatkowo osłabi organizm. Do wanny z wodą możemy dolać różne składniki, czego nie można zrobić pod prysznicem. Może to być np. pełnotłuste mleko, olejek migdałowy czy natłuszczający olejek z zawartością emolientu. Mleko zawiera m.in. enzymy, sole mineralne i witaminy A, B5, B12 i D, dzięki czemu skóra staje się gładsza, ujędrniona, elastyczna i nawilżona. Z kolei olejek migdałowy jest naturalnym emolientem zawierającym sole mineralne, magnez, witaminy A, E, D, B oraz proteiny. Dzięki temu łagodzi podrażnienia i głęboko nawilża. Olejek z emolientem natomiast natłuści, nawilży i odżywi skórę. Kąpiel w wannie uważana jest jednak za mniej higieniczną, niż mycie pod prysznicem. Pot, brud, drobnoustroje czy kosmetyki, które z siebie zmywamy, przez cały czas pozostają w wodzie, w której się kąpiemy.

Mycie a kąpiel odżywcza
Oczyszczanie skóry jest czymś zupełnie innym, niż kąpiel regeneracyjna. W kąpieli odżywczej z dodatkiem odpowiednich składników, oczywiście tylko w wannie, zanurzamy się mając już czystą skórę. Wówczas, aktywne substancje dodane do wody przedostają się do głębszych warstw naskórka przynosząc zdecydowanie lepsze efekty. Warto pamiętać, że skóra bardzo sucha i wrażliwa nie powinna przebywać zbyt długo nawet w kąpieli regeneracyjnej.

Po każdej kąpieli
Skórę po umyciu powinno się delikatnie osuszyć, a następnie posmarować hipoalergicznymi preparatami natłuszczającymi i nawilżającymi. Nie stosujmy produktów z bardzo bogatym składem chemicznym, gdyż mogą dodatkowo wysuszać, uczulać lub podrażniać problematyczną skórę. Przy bardzo suchej, a wręcz łuszczącej się skórze, najlepiej sięgnąć po specjalistyczne kremy apteczne z zawartością mocznika oraz witamin A i E (np. Linourea A+E).